Holmegaardshuset er et anbringelses- og opholdssted for både familier, børn og unge og gravide. Institutionen er placeret i Fensmark. En mindre by nær Næstved. Her ligger der både indkøb, skole og skøn natur inden for kort afstand. Naturen bruges aktivt som en del af behandlingen, hvorfor der også hyppigt arrangeres udflugter og ture.
Personalet har speciale i at vejlede og hjælpe forældre, som har svært ved at få dagligdagen til hænge sammen. Problemer i hjemmet kan gøre, at rollen som forælder bliver svær at håndtere, og især nybagte mødre og fædre har ofte brug for ekstra rådgivning og hjælp, når de skal påtage sig ansvaret over for en nyfødt dreng eller pige. Det kan til tider være en stor omvæltning, og hvis man selv har haft en svær barndom, skal man nogle gange lære, hvad det vil sige at være en god forælder. Hos Holmegaardshuset er der mulighed for, at hele familier kan bo sammen og og igennem opholdet få de rette redskaber til at opbygge de gode familiebånd og tryghed for barnet/børnene.
Holmegaardshuset har fokus på en række værdier, som også afspejles i den måde, medarbejderne håndterer opgaver på. Kerneværdierne er ligeværdighed, anerkendelse, tillid, autencitet og tryghed. Det er værdier, som danner rammer for arbejdet, og som medarbejderne skal udvise. Hos Holmegaardshuset tror man på , at udviklingen til dels sker gennem de nærliggende relationer. Derfor skal relationerne mellem medarbejder og barn/forælder også bære præg af tillid. Beboeren skal opfatte medarbejderen som troværdig, tillidsskabende og autentisk.
Faglighed på Holmegaardshuset
Når man arbejder med udsatte børn, unge, forældre og familier, er det vigtigt at kunne vise empati og støtte. Det er lige så vigtigt at have redskaberne til at kunne takle de problemer, borgerne kommer med, og sætte dem i nye perspektiver, så der er plads til udvikling. For at understøtte denne udvikling, trækkes der på forskellige teoretiske perspektiver blandt andet mentalisering, den narrative samtale, moderskabskonstellationen og brug af mål og delmål.
Hvis vi tager udgangspunkt i mentalisering, handler det om, hvorledes man er i stand til at sætte sig ind i egne samt andres mentale tilstande og handle ud fra disse med empati. Når vi mentaliserer, aflæser vi altså den andens følelser og forstår at handle på dem. Vi gør det konstant uden at lægge mærke til det. Vores mentalisering har stor påvirkning på, hvordan vi fungerer i sociale sammenhænge. Holmegaardshuset møder mange unge mennesker, som kan reagere meget udadgående i situationer, hvor man “normalt” måske ikke ville have gjort det. En af årsagerne kan være, at de ikke evner at mentalisere og derfor reagerer på en uhensigtsmæssig måde. Det kan skyldes, at de selv er blevet udsat for manglende mentalisering af for eksempel en forælder. Når fagligheden fylder så meget, som den gør, på Holmegaardshuset, er det netop for at kunne forstå disse mekanismer, som lægger grundlag for borgernes opførsel. Formålet med at arbejde med for eksempel mentalisering er at skabe et liv med mere livskvalitet, hvor nærvær og socialt samvær med andre mennesker udgør en stor del.
Ovenfor kan du se familiebehandler Brian, der forklarer om NBO-metoden, som danner grundlag for en af uddannelserne på Holmegaardshuset.
Find sociale tilbud til Holmegaardshuset vis LOS
Fokusset på faglighed kommer til udtryk i hele Holmegaardshusets virksomhedsstruktur. De ansatte har opkvalificering som fast del af arbejdsgangen. Hvert år skal de mindst have 40 lektioner inden for de socialpædagogiske uddannelser. Disse udbyder Holmegaardshuset selv, de har også én ekstern.
Holmegaardshuset har uddannede pædagoger og specialister klar til at hjælpe børn, unge og voksne 24 timer i døgnet.
Læs mere om opholdsstedet Holmegaardshuset på deres blog. Du kan også følge med på deres sociale kanaler, hvor der deles artikler med spændende indhold. Som forælder kan du blandt andet finde tips til, hvad du kan lave af arrangementer med dine børn, hvordan mobning kan forebygges, og du kan også finde indhold, der er mere faglige præget.
Mission og værdier
Det har fra start været forstander Gerda Bejders – og hele Holmgaardshusets – mission at skabe bedre vilkår for udsatte børn. Udsatte børn, som er vokset op i en familie, hvor der ikke har været trygge rammer og omsorg til stede. Holmegaardshuset lægger sig op ad den tilgang, hvor fokus er på at arbejde proaktivt. Inden for en socialpædagogisk kontekst kommer det til udtryk gennem tidlige indsatser. En tidlig børneindsats, eksempelvis allerede inden barnet overhovedet er født, kan være med til at sikre, at barnet ikke lider omsorgssvigt. På den måde er man med til at sikre, at barnet ikke mærker de følger, som den manglende tryghed kan skabe. Altså en metode til at sikre bedre livskvalitet- og kår for børnene. Der findes selvfølgelig masser af tilfælde, hvor barnet allerede har lidt under manglende omsorg i den nære familie. Dette arbejder man også meget med på Holmegaardshuset, og det er her, at blandt andet de faglige redskaber anvendes aktivt.
Du kan finde information om ejerforhold, CVR, virksomhedsstruktur og så videre på Holmegaardshuset her.
Dagligdagen på Holmegaardshuset
Holmegaardshuset er delt op i forskellige fløje: gul og rød. Det ville måske være mere retvisende at benævnte fløjene “familieafdelingen” og “ungeafdelingen”. Familier, forældre, gravide og småbørn holder nemlig til i den ene fløj, mens den anden er forbeholdt unge – både planlagte og akutte ophold. Der er lidt forskel på hverdagen, afhængig af hvilken en afdeling man kigger på. Men langt hen ad vejen er der også sammentræt. Eksempelvis arbejdes der i de fleste tilfælde med struktur og rutiner. Det lyder måske kedeligt. Men mange af de børn, der tager ophold, har brug for nogle mere faste rammer for at sikre stabilitet. For unge mennesker kan det dreje sig om så basale ting som at indføre en fast tandbørsterutine. Disse rutiner understøtter de delmål, der er udarbejdet i fællesskab med borgeren. For nogle børn – både mindre og større – gælder det, at man ikke har været vant til at få mad og derfor faktisk ofte har oplevet sult. En rutineaktivitet som at lave aftensmad og spise det på et nogenlunde fast tidspunkt kan således også være et eksempel. Som forældre på Holmegaardshuset er man i udgangspunktet selv ansvarlig for at lave mad, men det gøres ofte i fælleskab med andre borgere, hvilket danner ramme om socialt samvær. Pædagogerne står for at lave mad til de unge, men opfordrer selvfølgelig til, at de hjælper.
Ovenfor kan du se et udvalg af de retter, der spises på Holmegaardshuset. På sidste billede sidder familierne og spiser sammen. Det er vigtigt, at borgerne får indblik i, hvordan et sundt måltid sættes sammen, og hvad der skal tilføjes på indkøbssedlen af råvarer. Det lyder måske basalt, men hvis man ikke har været vant til at handle sundt ind, kender man ikke nødvendigvis grøntsagerne, og hvordan de kan bruges. I starten kan det også være svært at handle økonomisk smart ind, da man lige pludselig skal have en masse forskellige råvarer. Det står i modsætning til at købe færdigmad, hvor det hele er samlet i én pakke. På Holmegaardshuset er der fokus på at lære borgerne om ernæring, således at de også kan tage det med hjem, når de fraflytter og selv skal sørge for måltiderne – både til sig selv og til børnene.